2023 India

Tigersafari

Fototur til India

Lørdag 28. januar startet vi på reisen til India. Vi fløy Norge til Delhi med Finnair og ankom Dehli på morgen den 29. Derfra kjørte vi Bharatpur og tok inn på The Bagh i Bharatpur.
Bharatpur – Keoladeo nasjonalpark
Dagen etter besøkte vi Keoladeo nasjonalpark som er et UNESCO World Heritage.
Dett er India’s mest berømte fuglereservat og det stedet du må besøke på din første tur til Nord-India. Nasjonalpark skog og våtmarker beskytter over 350 arter av trekkende og lokalt fugler.

Taj Mahal

Etter frokost den 31. januar kjørte vi ca to timer til Agra og besøkte Taj Mahal. Et fantastisk byggverk. Mausoleet ble bygget av stormogulen Shah Jahan til minne om sin kone som døde etter å ha født deres 14. barn

Bandhavgarh nasjonalpark
Fra Agra tok vi nattoget til Katni. Derfra kjørte vi til Bandhavgarh nasjonalpark (ca 2 timer). På ettermiddagen besøkte vi “buffersonen” til parken og hadde et fantastisk møte med 3 ca 2,5 år gamle tigere
Vi overnattet 3 netter på Bandhavgarh Jungle Lodge. http://www.bandhavgarhjunglelodge.com

Bandhavgarh nasjonalpark er en av de mest populære nasjonalparkene i India. Bandhavgarh, som betyr “brors fort” 2000 år gammelt fort som ligger inne i nasjonalparken. Denne parken har en stor biologisk mangfold. Tigeren er hovedattraksjon i Bandhavgarh men her er gode sjanser til å se leoparder, Leppebjørn, Golden sjakal, Jungle cat og forskjellige arter av hjorter.
I nasjonalparken finnes det mange fuglearter – Malabar pied hornbill, Greater racket-tailed drongo, Blue-bearded bee-eater, White-rumped shama, Asian paradise flycatcher, Stork-billed kingfisher, Lesser adjutant stork, Crested hawk, Crested serpent eagle, Red jungle fowl, Brown fish owl, Jungle owlet er bare noen av dem.

Kanha National Park
Den 4 februar kjørte vi til Kanha National Park, 8 timer kjøring til Kanha. Underveis stoppet vi i lokale landsbyer og markeder.
Her overnattet vi i Kanha Jungal lodge.
www.kanhajunglelodge.com
Kanha nasjonalpark har også en høy tigerbestand. I tillegg til tiger er det også leopard, leppebjørn, barasingha, villhund og verdens største ku (gaur). Denne flotte jungelen med gress, saltrær, bambus og raviner ga inspirasjon til Rudyard Kliplings Jungelboken.

Vi var også på besøk i en lokal landsby hvor vi også besøkte en skole. Vår guide, Rajat Sing, sørget for at vi fikk god innsikt i landsbylivet. I motsetning til livet i storbyen virket det som om det hadde det ganske bra. De bodde i enkle men forholdsvis solide hus og hadde tilgang til mat og vann og ikke minst skole for barna.

Pench nasjonalpark
Etter 3 dager i Kanha dro vi den 7 februar til  Pench nasjonalpark hvor vi ummideart dro på kveldssafari. Overnatting i Tuli tiger, Pench. Også her var vi tre netter med safari morgen og kveld.

Dehli.
Etter 13 dager på reise dro vi den 10. februar tilbake til Dehli. Etter en 2 timers kjøretur til  Nagpur  fløy vi til Delhi. På ettermiddagen besøke vi Dehli sentrum og dagen etter besøkte vi flere historiske steder, Lotustemplet og ikke minst Old Dehli med sine markeder. Utrolig mange mennesker og kaos.
Søndag  12 feb. returnerte vi til Norge med Finnair via Helsinki og ankom Gardermoen på ettermiddagen.

Turen ble arrangert av Tigertracker.no med Rajat Singh som reiseleder. Reiseopplegg og gjennomføring sto til terningkast 6.

Taj Mahal, Agra, India
Biltur fra Bandhavgarh til Kahna
India, Kahna, Landsby

Billedgalleriet under viser et utvalg av bilder fra de 4 nasjonalparkene vi besøkte.