2015 Sør Georgia

Sør Georgia

Tidlig i november pakket jeg bagen med vind- og vanntette klær samt fotoutstyr for å reise til Sør-Georgia.  For oss her i Norge så forbinder vel de fleste denne øya med hvalfangst. Mitt mål var å oppleve den fantastiske naturen, det flotte lyset og ikke minst pingvinene! Reisen ned til Sør- Georgia er lang så jeg hadde bunkret opp med et passende antall bøker og filmer på ipaden. Etter en to timers flytur til Paris, 5 timer venting og 14 timers flytur til Santiago i Chile så nærmet vi oss. Da var det kun en 8 timers flytur til Falklandsøyene og 2,5 døgn på båt så var vi fremme.

Sør-Georgia møtte oss med bra vær og relativt lite vind. Vi ble kjørt i land med zodiacker til Right Whale Bay hvor vi ble møtt av en rekke elefant-  og pelsseler. Selene passer godt på sitt revir og forsvarer dette når de føler seg truet. Pelsselene angrep oss når vi kom for nær. En pelssel kan bli opp til 2 meter lang og veie 215 kg, og den beveger seg relativt raskt så det er viktig å passe seg. Det som var av størst interesse var kolonien med kongepingviner. Vårt første møtet med pingvinene var spennende. Da vi kom gående mot dem, trakk de seg litt unna, men så snart vi stoppet opp kom de oss i møte og var tydelig nysgjerrige på hvem vi var. De stilte seg opp ved siden av oss og tittet, og noen av dem fulgte etter oss når vi gikk videre

Grytviken

Her etablerte den norske hvalfangeren Carl Anton Larsen den første landstasjonen for hvalfangst i 1902, og her ble det drevet med fangst frem til 1965.

I dag er det en engelsk forskningsstasjon som er bemannet hele året og på sommeren er det et postkontor og en liten suvenirbutikk som er åpne. Da nordmennene forlot Grytviken etterlot de seg produksjonsutstyr og flere skipsvrak. Dette har engelskmennene ryddet opp i, og i dag så fremstår Grytviken som et flott museum. Museet består av en rekke bygninger, skipsvrak, produksjonsutstyr, den norske kirken og en gravplass hvor en rekke hvalfangere og legendariske Sir Ernest Henry Shackleton ligger begravet. Engelskmennene har også gjort en kjempejobb med å utrydde rotter og villreinen som nordmennene introduserte. Prosjektet ble avsluttet i vår og allerede nå virker det å ha en positiv innvirkning på fuglelivet.

Helt syd på Sør-Georgia ligger Cooper Bay hvor vi besøkte en koloni med makaronipingviner som lå og ruget oppe i fjellsiden med flott utsikt over isfjellene. Her helt syd i Sør-Georgia så vi en rekke isfjell.

Macaronipingvin Cooper Bay, South Georgia
South Georgia

St. Andrews Bay

St. Andrews Bay som er helt unikt med sin kjempestore pingvinkoloni og fantastiske natur. Det var klarvær og vi ønsket å være i land i god tid før soloppgang. Vi fikk en fantastisk morgen med en himmel som eksploderte i farger. Pingviner og sel poserte mer enn villig. Stranden var full av sel og pingviner, og oppe i fjellsiden var den store kolonien med pingvinunger. St. Andrew Bay har en kongepingvinkoloni på 200.000 hekkende par.  Foreldrene klarer å finne igjen sin unge ut fra skrikene deres. Maten består av fisk og noe blekksprut.

Gold Harbour
Gold Harbour hvor det også er en stor kongepingvinkoloni. Her ble det tatt noen hundre bilder – mest av pingviner, men også flotte naturbilder, og av sel og fugler. Sør-Georgia har en fantastisk flott natur og opplevelsen av å gå rundt der blant pingvinene kan ikke beskrives – det må oppleves.